Bærekraft & Ansvar

Du er her:
Bærekraft & Ansvar

Redegjørelse etter Åpenhetsloven 2025

Denne redegjørelsen er utarbeidet i henhold til Åpenhetsloven §5 og beskriver hvordan Interstil Holding AS og tilknyttede selskaper arbeider for å ivareta grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i egen virksomhet og leverandørkjede.

1. Om virksomheten

Interstil Holding AS er et norsk konsern med virksomhet innen utvikling, produksjon, import og distribusjon av møbler og interiørprodukter til både det skandinaviske og det internasjonale markedet. Selskapet har hovedkontor i Norge og driver under flere merkenavn, blant annet Hjellegjerde, Interstil, Fjords og Nordic Furniture Group.

Konsernet har totalt 256 ansatte, hvorav 25 arbeider i Norge og 231 er tilknyttet produksjons- og salgsvirksomhet i utlandet, hovedsakelig i Litauen, Thailand, Kina, Sverige og USA. Interstil Holding opererer som både produsent, importør og eksportør og betjener kunder i over 20 land.

Våre egne fabrikker i Litauen og Thailand produserer hoveddelen av møblene som selges gjennom våre merkevarer Fjords og Hjellegjerde. I tillegg samarbeider vi med utvalgte leverandører i Kina, India og Vietnam. Våre møbler selges i det norske og svenske markedet gjennom Interstil og Nordic Furniture Group, samt i USA gjennom vårt datterselskap Fjords USA.

I 2024 omsatte konsernet for 618 millioner kroner. Virksomheten er i sterk utvikling, og vi arbeider kontinuerlig for å styrke både kvalitet, bærekraft og samfunnsansvar i hele verdikjeden.

– Hjellegjerde Asia (Thailand) – ISO 9001-sertifisert, ISO 14001 sertifisering ble gjennomført og sertifisert i juni 2025

– Hjellegjerde Baltija (Litauen) – produksjonsselskap som er underlagt EUs arbeidsdirektiv, og kontrolleres flere ganger årlig.

– Interstil / Nordic Furniture Group (Norge/Sverige) – import fra Kina, India og Vietnam.

– Hjellegjerde (Norge) – hovedkontorfunksjoner for Hjellegjerde-konsern og salg/distribusjon.

– Fjords USA – distribusjonsselskap for egne fabrikker.

– Fjords Canada – distribusjonsselskap for egne fabrikker.

2. Ansvar og forankring

Det overordnede ansvaret for å etterleve Åpenhetsloven ligger hos CEO og styret i Interstil Holding.

Det operative ansvaret ligger hos daglige ledere og HR-ansvarlige i de respektive selskapene.

3. Retningslinjer og aktsomhetsvurderinger

Vi følger OECDs modell for aktsomhetsvurderinger og jobber aktivt etter disse seks trinnene:

  1. Forankre ansvarlighet i styring og ledelse.
  2. Kartlegge og vurdere risiko for negativ påvirkning.
  3. Iverksette tiltak for å stanse, forebygge eller redusere risiko.
  4. Overvåke effekten av tiltak.
  5. Kommunisere hvordan påvirkningen håndteres.
  6. Gjenopprette eller bidra til gjenoppretting ved skade.
4. Vesentlige funn og vurderinger i 2024

Nedenfor følger en oversikt over de viktigste funnene og vurderingene gjort i 2024:

4.1 Avvik – manglende dokumentasjon fra leverandør i Kina

Ved en gjennomgang i 2024 av en av våre leverandører i Fuzhou, Kina, ble det avdekket at fabrikken ikke kunne fremlegge tilstrekkelig dokumentasjon på etterlevelse av ILO-konvensjoner, menneskerettigheter, OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper eller lokal arbeidslovgivning.

Interstil vurderte i utgangspunktet å avslutte samarbeidet. Etter dialog med Forbrukertilsynet ble vi imidlertid oppfordret til å forsøke forbedringstiltak før avvikling. Vi har derfor gjennomført flere møter med fabrikkens ledelse. I disse møtene har de muntlig bekreftet at virksomheten følger både nasjonale lover og våre krav til etiske standarder.

Per juni 2025 er det likevel ikke gjennomført tredjepartsrevisjon (f.eks. gjennom Amfori/BSCI). Interstil jobber aktivt med å få på plass en slik revisjon i løpet av høsten 2025. Fortsatt samarbeid betinges av tilfredsstillende dokumentasjon og forbedringer.

4.2 Avvik identifisert under ISO 14001-sertifisering

I forbindelse med ISO 14001-sertifiseringen av Hjellegjerde-fabrikken i Thailand ble det identifisert enkelte mangler knyttet til miljøstyring og intern dokumentasjon. Konkret gjaldt avvikene:

·        Manglende dokumentasjon på rutiner for ansvarlig avfallshåndtering

·        Mangelfull overvåkning av luftkvalitet ved enkelte arbeidsstasjoner

·        Uklare interne rapporteringsrutiner knyttet til miljøavvik

Alle avvik ble lukket i tråd med kravene i revisjonsprosessen, og blir bekreftet av sertifiseringsorganet ved utstedelsen av ISO 14001-sertifikatet høsten 2025. Forbedringstiltakene er nå implementert som del av vårt internkontrollsystem.

5. Tiltak og forbedringer

I 2024 ble det gjennomført følgende tiltak:

– Årlige fabrikkrevisjoner med SMETA/BSCI der relevant.

– Økt bruk av tredjepartsselskaper som Amfori og FSC.

– Reiser til produsenter i Kina for direkte oppfølging.

For 2025 planlegger vi:

– Økt bruk av Amfori BSCI-plattformen.

– Systematisering og digital arkivering av fabrikkrapporter.

– Utvidet opplæring av ansatte i både Norge og Asia.

6. Leverandørkjede og tilsyn

Vi samarbeider kun med leverandører som forplikter seg til å følge ILO-konvensjoner, menneskerettigheter og OECD-retningslinjer.

Alle nye leverandører må signere vår etiske leverandørerklæring før kontraktsinngåelse.

Vi gjennomfører regelmessige kontroller og følger opp eventuelle avvik med konkrete forbedringsplaner.

7. Varsling og kontaktinformasjon

Interstil har etablert rutiner for intern og ekstern varsling. Varslinger behandles konfidensielt og tas på alvor.

Kontakt oss for innsyn eller rapportering av bekymringer: post@interstil.no

8. Om redegjørelsen

Denne redegjørelsen ble vedtatt av styret i Interstil Holding AS og publiseres på selskapets nettside.

Styrets leder: Arne Incoronato

Daglig leder: Roar Høiland

Siste nytt først!
Meld deg på vårt nyhetsbrev og sikre deg nyttig info om produkter & vareprøver, kampanjer & kupp m.m.